Som verdens største operativsystem betjener Androids åpne plattform et mangfoldig fellesskap av utviklere, enhetsprodusenter og brukere. Og etter hvert som vi har vokst – med over 3 milliarder Android-enheter over hele verden – har visjonen vår også vokst. Google mener at merkevaresystemet og hvordan selskapet viser seg visuelt for verden som Android bør gjenspeile Androids kjerneetos om å være åpen, iterativ og inkluderende. Det er derfor Google deler en oppdatering til vår visuelle identitet som bedre representerer Android-fellesskapet – og det er også veldig gøy.
Bak Google’s nye logo-makeover
I løpet av det siste tiåret har Android-merket gjennomgått flere oppdateringer for å modernisere utseendet og følelsen og utvikle seg med behovene til samfunnet vårt. I 2019 endret Google for eksempel logoen for å være mer tilgjengelig og lettere å lese. Google oppdaterte også navnekonvensjonen for Android-utgivelser fra fantasifulle (f.eks. Android Lollipop) til enkle (f.eks. Android 14), noe som gjorde påfølgende utgivelser klarere og lettere å forstå globalt.
Hver gang Google overhaler merkevaren deres, evaluerer de ikke bare endrede behov, men også fremtidige mål. Google vet at folk i dag ønsker flere valgmuligheter og autonomi, og vi vil at merkevaren deres skal reflektere Android: noe som gir folk friheten til å skape på deres premisser. Som en åpen plattform er det viktig at både teknologien og merkevaren deres er en invitasjon for folk til å skape, koble til og gjøre mer med Google på Android-enheter.
Selskapets nye visuelle elementer henter inspirasjon fra materialdesign for å utfylle Googles merkevarepaletten, samt være tilpasningsdyktig. Den forfriskede og dynamiske roboten dukker opp der Android kobles til mennesker, fellesskap og kulturelle øyeblikk. Det kan reflektere individuelle lidenskaper, personlighet og kontekst.
Med denne oppdateringen vil du legge merke til noen subtile endringer som hjelper til med å koble Android til Google. I tillegg til å gå bort fra selskapets langvarige stilisering av små bokstaver av «android», hever de Android-logoen ved å bruke stor bokstav, og legger mer vekt på utseendet når det plasseres ved siden av Googles logo. Mens de har lagt til flere kurver og personlighet som er unike for Android, speiler den nye Android-stiliseringen Googles logo nærmere og skaper balanse mellom de to. Google håper disse små, men viktige oppdateringene til Android-skrifttypen vil bedre kommunisere forholdet mellom Android-enheter og Google-appene og -tjenestene folk allerede kjenner.
Android-roboter like unike som fellesskapet vårt
Som en del av selskapets siste oppdatering ble Android-roboten en fremtredende del av logoen, noe som gjenspeiler lekenheten folk har forventet av Android. I dag gir Google det mest gjenkjennelige ikke-menneskelige medlemmet av Android-fellesskapet et helt nytt 3D-utseende.
Bugdroiden – ansiktet og det mest identifiserbare elementet til Android-roboten – fremstår nå med mer dimensjon og mye mer karakter. Som en visuell betegnelse for merkevaren vår ønsket selskapet at bugdroiden skulle fremstå like dynamisk som Android selv. Vi har også oppdatert robotens helkroppsutseende for å sikre at den enkelt kan gå mellom digitale og virkelige miljøer, noe som gjør den til en allsidig og pålitelig følgesvenn på tvers av kanaler, plattformer og kontekster.
Du vil begynne å se de nye aspektene ved merkevareidentiteten, som den oppdaterte logoen og 3D bugdroid, vises på Android-enheter og flere steder fra og med i år.